مقدمه‌ای بر صفحات نمایش دوم

یکی از سرویس‌هایی که امکان تعامل کاربران با محتوای تلویزیونی را فراهم می‌سازد و می‌تواند در راستای جذب مخاطبان بیشتر به برودکسترها کمک کند، سرویس صفحه نمایش دوم است. این سرویسها معمولا برنامه‌های کاربردی هستند که بر روی صفحات نمایش دوم (مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها) ارائه می‌شوند. هدف از ارائه این سرویس‌ها جلب توجه مخاطبان به برنامه‌های تلویزیونی به شیوهای دیگر و درگیر کردن آنها با محتوای تلویزیونی است.

افزودن این سرویسها علاوه بر فراهم‌سازی امکان تعامل هر چه بیشتر مخاطبان، دریافت بازخورد از آنها و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد محتواهای مطابق سلیقه و نیاز آنها را تسهیل می‌کند. به‌عنوان مثال برای گرفتن بازخورد از سرویسهای نظرسنجی میتوان استفاده نمود و برای دریافت اطلاعات تکمیلی از یک رویداد خاص مانند انتخابات، مخاطبان می‌توانند گزارش‌های تحلیلی، اخبار لحظهای، آخرین نتایج شمارش آرا (اعلام شده در بخشهای مختلف خبری قبلی)، مطالب روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و موارد دیگر را در صفحات نمایش دوم مشاهده کنند. همچنین در برنامه‌های مختلف سیما مانند سریال‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های مستند، برنامه‌های علمی- آموزشی می‌توانند اطلاعات تکمیلی در مورد برنامه‌ها و اخبار آنها را دریافت نمایند.

در حال حاضر محصولات شاخص ارائه‌دهنده سرویسهای صفحات نمایش دوم؛ سرویسهای نظرسنجی، مسابقات، کوئیزها، رای‌گیری و اطلاعات مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی را فراهم میسازند. در نمونه‌های پیشرفته‌تر قابلیت تشخیص صدای تلویزیون و یا رادیو از طریق برنامه کاربردی صفحه نمایش دوم وجود دارد و بنابراین ارائه سرویسهای متنوع‌تری نظیر تبلیغات و اطلاعات تکمیلی مرتبط با محتوای در حال پخش امکان‌پذیر خواهد بود.

بکارگیری راهکارهای صفحات نمایش دوم بهعنوان سرویس مکمل تلویزیون اجتماعی و در بستر هیبرید در راستای تامین اهداف مخاطب محوری و درگیر کردن مخاطبان با محتواهای تلویزیونی میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

در این نوشتار پس از مرور صفحه نمایش دوم به ویژگیها و امکانات محصولات شاخص این حوزه پرداخته شده است.


هیچ محتوای مرتبطی در دسترس نیست. این اپلیکیشن تمامی محتواهای مرتبط به محتوا اصلی از صفحه جاری را نمایش خواهد داد.
هیچ محتوای مرتبطی در دسترس نیست. این اپلیکیشن تمامی محتواهای مرتبط به محتوا اصلی از صفحه جاری را نمایش خواهد داد.
Top