مدل قيمت‌گذاري هوشمندانه داده

مدل قيمت‌گذاري هوشمندانه داده در ارائه خدمات IPTV/OTT


پارامترهاي ارزيابي سرويس‌هاي ابري

كاربرد كلان داده در اينترنت اشياء و تاثير آن بر برودكست

روشهاي تحويل محتوا در CDN

گذر از SDI به سیگنال‌های مبتنی بر IP

تحليل داده‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي؛ تكنيك‌ها و چالش‌ها

حرکت از DVB-T2 به سمت WiB

Object-Based Audio و پخش تعاملی

سير تكامل شبكه‌هاي مخابراتي سلولي از 2G تا 5G

پروژه ها


شبکه‌های داده محور (ICN) و امکان‌سنجی استفاده از آن برای انتشار محتوای تلویزیونی

شبکه‌های داده محور (ICN) و امکان‌سنجی استفاده از آن برای انتشار محتوای تلویزیونی
زهرا سادات مرتضوی

شروع استفاده از اينترنت در تجارت، نقطه شروع نمايان شدن مشکلاتي بود که تا آن زمان به آن‌ها توجه زيادي نشده بود. براي حل مشکل مقياس پذيري، فضاي مسيريابي به دامنه‌هاي مختلف تقسيم شد و در نتيجه پروتکل‌هاي OSPF و BGP شکل گرفتند. مشکل کمبود فضاي آدرس IP، منجر به توسعه راه‌حل‌هايي نظير NAT و IPv6 گرديد و مديريت ترافيک، کنترل ازدحام، و کيفيت سرويس جزء نيازهاي اساسي قرار گرفتند.

پس از آن، رفته رفته کاربردهاي زيادي براي اين فناوري شروع به شکل‌گيري نمودند که نيازمند وجود ويژگي‌هاي خاصي در معماري اينترنت هستند؛ ويژگي‌هايي که در معماري اوليه اينترنت امروزي يا همان اينترنت 2 به آن‌ها توجهي نشده است و پايه و اساس به وجود آمدن نظريات و ايده‌هايي تحت عنوان اينترنت نسل بعد[1] و يا اينترنت آينده[2] هستند.

اينترنت فعلي براساس ارتباطات ميزبان به ميزبان[3] شکل گرفته است و در آن بيش از خود محتوا، محل قرارگيري آن مهم است. اما امروزه با رشد چشمگير تعداد نرم­افزارهاي به اشتراک‌گذاري محتواي چندرسانه‌اي به خصوص ويدئو، و به تبع آن افزايش روز افزون حجم داده‌هاي چندرسانه‌اي در اينترنت، محتوا محور کردن شبکه مورد نياز است.  اگرچه راهکارهاي متفرقه­اي همچون فناوري­هاي Pub/Sub و CDN سعي در پرکردن اين خلأ دارند که در اين بين، CDN با استقبال خوبي روبرو بوده است، اما نهادينه کردن ديدگاه محتوا‌ محوري در اينترنت آينده و فراهم­کردن قابليت‌هاي توزيع محتوا در شبکه زيرين، مقوله‌ي متفاوتي است که بخشي از پروژه­هاي اينترنت آينده، بر استفاده از آن تأکيد دارند.  مجموعه‌ پروژه‌هايي که بر روي محتوا محوري و حل مشکلات توزيع محتوا در اينترنت آينده تمرکز دارند در قالب شبکه‌هاي محتوامحور (ICN)[4] سازماندهي مي‌شوند.



[1] Next-Generation Internet

[2] Future Internet

[3] Host-to-Host

[4] Information Centric Networking (ICN)

 


تلویزیون هیبرید، برودکست و برودبند

تلویزیون هیبرید، برودکست و برودبند
لیلا حاجی محمدی

امروزه شبکه برودبند بیش از یک شبکه محسوب می‌شود و حجم عظیمی از محتوا را در انواع گوناگون ارائه می‌دهد. همگرایی محیط وب با محیط راحت و مناسب تلویزیون به جای کامپیوتر شخصی، می‌تواند میزان زیادی محتوای جذاب و سرگرم‌کننده را به مخاطبان ارائه دهد.

در حال حاضر با گستردگی شبکه برودبند و رشد پهنای باند، می‌توان با ارائه محتوای غنی، پذیرش زیادی در این بستر ایجاد کرد. کارخانه‌های سازنده تجهیزات کاربر نیز شروع به ارائه دستگاه‌های تلویزیون هیبرید و ست‌تاپ‌باکس‌هایی کرده‌اند که قابلیت نمایش هر دو برنامه تلویزیونی و خدمات ارزش‎افزوده را دارند. اکثر کارخانه‌های سازنده تجهیزات، حداقل یک مدل هیبریدی در تولیدات جدیدشان دارند كه به تدريج تبديل به الزامی برای قرار گرفتن در فضای رقابت سازندگان تجهيزات كاربر شده است. با توجه به این روند، برودکسترها در حال از دست دادن موقعیت تک‌قطبی خود در زمینه تلویزیون هستند و باید به فرصت‌ها و تهدیدهای این توسعه فکر کنند و به دنبال برآورده شدن نیازهای آینده خود باشند.

به دلیل اهميتي که بحث هيبريد برودکست- برودبند در دنيای امروز برای برودکسترها، اپراتورهای IP و همچنين سازندگان تجهيزات پيدا کرده است، هدف از اين کتاب بررسی هيبريد برودکست- برودبند از جنبه‌های مختلف است.


بررسی ارائه خدمات تلویزیون اجتماعی (Social TV)

بررسی ارائه خدمات تلویزیون اجتماعی (Social TV)
منصوره قاسمی

در سالیان اخیر گرایش مردم دنیا به سمت شبکه های اجتماعی با رشد روز افزون مواجه بوده است. از آنجا که این شبکه ها امکان آگاهی از نظرات مردمی و علایق آنها را در زمان واقعی فراهم می‌سازند، برودکسترهای معروف نیز در جهت اطلاع از نظرات مخاطبان خود و نمایش آنها در تلویزیون به سمت فناوری‌هایی رو آورده اند که این امکان را فراهم می‌کنند. یکی از این فناوری‌ها، تلویزیون اجتماعی است.

تلویزیون اجتماعی یک سرویس مکمل تلویزیونی است که با هدف ایجاد پیوند بین شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون مطرح شده است. تلویزیون اجتماعی علاوه بر برقراری تعاملات بین مخاطبان، ابزارهایی را فراهم می‌آورد که دریافت، مدیریت و انتشار این محتواها در تلویزیون را تسهیل می‌نماید. همچنین ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند تحلیلی از رفتار مخاطبان شبکه‌های اجتماعی ارائه نمایند. بدین ترتیب برودکسترها از سلایق مخاطبان خود آگاهی می‌یابند و می‌توانند از این اطلاعات در جهت بهبود کیفیت برنامه‌های تلویزیونی و جذب مخاطبان بیشتر استفاده نمایند.

در گزارش حاضر، مباحث مربوط به تلویزیون اجتماعی در سه فصل مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل اول به مرور ادبیات تلویزیون اجتماعی پرداخته شده است. در فصل دوم خدمات تلویزیون اجتماعی مطرح شده است. در فصل سوم نیز راهکارهای جهانی و محصولات شاخص در این حوزه معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است.


زیرساخت ویدئویی مجازی‌سازی شده

زیرساخت ویدئویی مجازی‌سازی شده
حلیمه دارابی

در سالهای اخیر صنعت IT دستخوش تحول قابل توجهی در راستای مجازی‌سازی و نرم‌افزاری شدن منابع بوده است و از طرفی پیدایش سرویس‌های ویدیویی مالتی اسکرین )امکان دریافت سرویس‌های ویدیویی توسط گیرنده‌هایی با ابعاد مختلف صفحه‌های نمایش (در سالهای اخیر نیاز به نوع جدیدی از پردازش ویدیو را مطرح نموده است.

از سوی دیگر در زنجیره ارائه سرویس‌های پولی )شامل تولید کنندگان محتوا، برودکسترها و اپراتورها( همه بازیگران به دنبال ارائه سرویس‌های ویدیویی جدید و با کیفیت بالا به گیرنده‌های مشترکین خود، در حداقل زمان و با حداقل هزینه هستند. ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه این سرویس‌ها به روش سنتی با حداکثر بار پردازشی، شبکهای و ذخیره‌سازی پیش‌بینی شده و استفاده از تکنولوژی ثابت مقیاس ناپذیر، توسعه آن را نیازمند هزینه‌های مجدد می‌نماید، بنابراین ارتقاءها، به ندرت و تدریجی رخ می‌دهد. به بیان دیگر در معماری سنتی تلویزیون برای هر یک از سرویس‌ها، زیرساخت و چرخه کاری مجزا اختصاص داده می‌شود، در حالی که در زیرساخت ویدیویی مجازی‌سازی شده؛ زیرساخت انعطاف‌پذیری از منابع ویدیویی، شبکه، ذخیره‌سازی و ... وجود دارد، که میتوان با هم‌آواسازی، چرخه‌های کاری موردنظر سرویس‌ها را پیاده‌سازی کرد.

همچنین مشارکت فناوری‌های NFV و SDN در شبکه‌های سرویس‌دهندگان با هدف ایجاد سازگاری و انعطاف‌پذیری، باعث نفوذ تکنولوژی‌های "مجازی‌سازی" و "ابر" در زیرساخت ارائه سرویس‌های ویدیویی شده است. لذا در این گزارش به معرفی تکنولوژی نوین "زیرساخت ویدیویی مجازیسازی شده" (VVI که در برخی از مراجع با عنوان Headend مجازی‌سازی شده شناخته می‌شود) پرداخته شده و راهکارهای مطرح دنیا در این خصوص بررسی می‌گردد.


بررسی شیوه اداره فضای مجازی در کشور کره جنوبی

بررسی شیوه اداره فضای مجازی در کشور کره جنوبی
منصوره قاسمی
در این گزارش به بررسی شیوه اداره فضای مجازی در کشور کره جنوبی پرداخته شده است. کشور کره جنوبی با جمعیتی بالغ بر 55 میلیون نفر، دارای ضریب نفوذ اینترنت بالای 12 درصد است.
مطابق آمارهای جهانی، کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن و چین از نظر قدرت سایبری جایگاههای خوبی را در رتبهبندی کشورهای جهان به خود اختصاص دادهاند. در کشور کره جنوبی چارچوبهای قوانین و رگولاتوری، ضریب نفوذ بالای اینترنت و ،ICT توجه ویژه به مباحث امنیتی، سیاستهای قوی دولتی در بهبود دسترسی به به جای استفاده )Naver( فعالیتهای شاخص در حوزه فضای مجازی نظیر توسعه موتور جستجوی بومی با نام و توسعه پیامرسانهای بومی و بیشترین استفاده از آنها IPV از موتور جستجوی گوگل، حرکت سریع به سوی 6 ITU در داخل کشور کره جنوبی، از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد این کشور بوده است. همچنین طبق گزارش در سالهای اخیر داشته است. ICT رتبه اول را در توسعه در زمینه دولت الکترونیک و توسعه خدمات آن نیز فعالیتهای گستردهای انجام گرفته است. در حوزه خدمات اینترنتی بر روی صنایع مختلف نظیر خدمات اطلاعاتی و موتورهای جستجو، محتوای بصری و تلویزیونی، بازی، موسیقی و ... سرمایهگذاری شده است. در زمینه خدمات همگرای اینترنت بر روی فناوریهای رایانش ابری، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بحث شده و قوانین و برنامههای مشخصی برای آنها در نظر گرفته شده ،IoT مباحث امنیتی نظیر احراز ،NFV ،SDN است. در حوزه فناوریهای نوین نیز بر روی روندهای فناوری نظیر هویت، امضای دیجیتال و مراکز صدور گواهینامه‌های امنیتی تمرکز شده است.

مقدمه‌ای بر صفحات نمایش دوم

مقدمه‌ای بر صفحات نمایش دوم
منصوره قاسمی

یکی از سرویس‌هایی که امکان تعامل کاربران با محتوای تلویزیونی را فراهم می‌سازد و می‌تواند در راستای جذب مخاطبان بیشتر به برودکسترها کمک کند، سرویس صفحه نمایش دوم است. این سرویسها معمولا برنامه‌های کاربردی هستند که بر روی صفحات نمایش دوم (مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها) ارائه می‌شوند. هدف از ارائه این سرویس‌ها جلب توجه مخاطبان به برنامه‌های تلویزیونی به شیوهای دیگر و درگیر کردن آنها با محتوای تلویزیونی است.

افزودن این سرویسها علاوه بر فراهم‌سازی امکان تعامل هر چه بیشتر مخاطبان، دریافت بازخورد از آنها و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد محتواهای مطابق سلیقه و نیاز آنها را تسهیل می‌کند. به‌عنوان مثال برای گرفتن بازخورد از سرویسهای نظرسنجی میتوان استفاده نمود و برای دریافت اطلاعات تکمیلی از یک رویداد خاص مانند انتخابات، مخاطبان می‌توانند گزارش‌های تحلیلی، اخبار لحظهای، آخرین نتایج شمارش آرا (اعلام شده در بخشهای مختلف خبری قبلی)، مطالب روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و موارد دیگر را در صفحات نمایش دوم مشاهده کنند. همچنین در برنامه‌های مختلف سیما مانند سریال‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های مستند، برنامه‌های علمی- آموزشی می‌توانند اطلاعات تکمیلی در مورد برنامه‌ها و اخبار آنها را دریافت نمایند.

در حال حاضر محصولات شاخص ارائه‌دهنده سرویسهای صفحات نمایش دوم؛ سرویسهای نظرسنجی، مسابقات، کوئیزها، رای‌گیری و اطلاعات مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی را فراهم میسازند. در نمونه‌های پیشرفته‌تر قابلیت تشخیص صدای تلویزیون و یا رادیو از طریق برنامه کاربردی صفحه نمایش دوم وجود دارد و بنابراین ارائه سرویسهای متنوع‌تری نظیر تبلیغات و اطلاعات تکمیلی مرتبط با محتوای در حال پخش امکان‌پذیر خواهد بود.

بکارگیری راهکارهای صفحات نمایش دوم بهعنوان سرویس مکمل تلویزیون اجتماعی و در بستر هیبرید در راستای تامین اهداف مخاطب محوری و درگیر کردن مخاطبان با محتواهای تلویزیونی میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

در این نوشتار پس از مرور صفحه نمایش دوم به ویژگیها و امکانات محصولات شاخص این حوزه پرداخته شده است.


Video Forensic Watermarking

Title: Video Forensic Watermarking
Headline: A robust and fast video watermarking solution using dual tree complex wavelet transforms
Description: Forensic watermarking is a process by which a unique, invisible serial number can be added to video contents. The watermark is designed to remain with the content, regardless of how it might be transcoded, resized, downscaled or altered in different ways for distribution. The Video Watermarking system adds a distinctive, imperceptible watermark to each copy of the content. The benefits of Video Watermarking System are: • To use the fully-featured REST API in order to manage the entire watermarking process; • To be robust even after recording, transcode, cropping, rotation, or compression; • To integrate with other workflow systems in a simple way.

Video Watermarking-1.jpg

Video Watermarking.jpg

معرفی سامانه زیرساخت ابری، OpenStack

معرفی سامانه زیرساخت ابری، OpenStack
نگین عیوقی

رایانش ابری یک روش نوین پردازش است که در آن منابع سخت افزاری قابل گسترش و اغلب مجازی شده هستند و سرویس پردازش شده از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های محلی و اینترنت عرضه می‌شود.

هدف این مدل، سرویس‌دهی به کاربر بر اساس تقاضا است بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته باشد یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد.

در فصل اول این گزارش با مرور تعاریف و ویژگی‌های رایانش ابری با مفهوم ابر آشنا می‌شویم و ویژگی‌ها، مدل‌های خدماتی و مدل‌های استقرار ابر بیان می‌شود. در یکی از انواع مدل‌های خدماتی ابر، زیرساخت (در بستر مجازی) به‌صورت سرویس ارائه می‌گردد. این مدل برای مصرف کننده فراهم شده است تا بتواند از برنامه‌ای که روی زیرساخت ابری ارائه دهنده سرویس در حال اجراست، استفاده کند.

دراین لایه با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اپن استک، کلود استک اوکالیپتوس و … می‌توان زیرساخت‌های ابری مثل شبکه، سرور، سیستم عامل، واحدهای حافظه یا حتی قابلیت‌های نرم افزار را مدیریت و کنترل کرد.

در فصل دوم، به معرفی و بررسی نرم افزار اپن استک می‌پردازیم و سپس در فصل سوم امکانات پنل مدیریتی اپن استک بررسی خواهد شد.