مطالب مندرج در فراخوان ها پژوهشی

تحلیل رفتار مخاطبان رسانه ملی در فضای مجازی

تحلیل رفتار مخاطبان رسانه ملی در فضای مجازی

باتوجه به آنکه سازمان صداو سیما در اهداف کلان محتوایی خود چندان به مقوله درآمدزایی با نگاه اقتصادی و مالی تمرکز ندارد و بیشتر تلاش خود را معطوف به جذب مخاطبین با هدف انتقال پیام نموده است. این پروژه می تواند با جمع آوری ، همگن سازی و تجمیع داده های خام موجود در زیرساخت های فنی ( همچون پرتال ها ، وب سایت ها و رسانه های تعاملی دیگر) و تبدیل آن ها به اطلاعات ارزشمند جهت بررسی توسط تحلیلگران حوزه رسانه، کمک شایانی به اهداف کلان سازمان در تحلیل رفتار مخاطبین و سوق دادن آنها به سمت محتوای مد نظر سازمان داشته باشد . امروزه، جهت گیری رسانه های دنیا به سمت توسعه زیرساخت های مبتنی بر سرویس های تعاملی شکل گرفته است. استفاده ظرفیت های نوین تعامل میان کاربران و رسانه (مانند، سایت ها، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها) باعث شده که روش های قدیمی نظرسنجی از مخاطبان ( که بصورت پرسشنامه ای یا تلفنی و با هزینه های سنگین انجام می شد)تاثیر و کارایی چندانی نداشته باشد و لذا نیاز است که در این زمینه ازعلوم نوین با رویکرد کاربردی استفاده شود.

بازه زمانی خرداد 1395
  • اطلاعات
  • اهداف و گستره
  • اطلاعات تماس
  • فرم‌ها

ضرورت پروژه

کارشناسان بر این باورند که امروزه با گسترش فنآوری‌اطلاعات‌ وارتباطات ، موثرترین قدرت یک رسانه، توانایی کنترل افکار و نگرش‌های مخاطبان است و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی نیز در این حوزه صرف می شود. هویت‌ مردم صرفاً در مرزهای جغرافیایی خودشان شکل نمی‌گیرد و رسانه‌ای از همه موفق‌ترخواهد بود که جمعیت بیشتری را به نگرش‌های خود نزدیک کرده باشد. ابزارهای همراه، شبکه‌های کامپیوتری و به طور خاص اینترنت در جوامع، منجر به تولید انبوهی از داده هاو اطلاعات شده است. این داده‌های انبوه اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند منبع مناسبی برای شناخت مخاطبین خواهند بود و مسلما یکی از اهداف ایجاد شبکه‌های‌اجتماعی نیز بدست آوردن همین اطلاعات بوده است. سازمان صداوسیما نیز به عنوان اصلی ترین رسانه ملی در کشور، می تواند با بهره گیری از فناوری‌های جدید و خدمات دریافتی از آنها به دنبال ایجاد راهکارهای مناسب، جهت اطلاع از نظر مخاطبان در رسانه های تعاملی و فضای مجازی و هدف گذاری بهتر در برنامه سازی و تغییر نگرش مخاطبان به سمت مطلوب خود باشد.

برخی از اهدافی که با انجام این پروژه محقق خواهد شد عبارتند از : 1- گزارش های مدیریتی، فنی با نگاه روش و مدل های تحلیل مخاطب در برودکسترهای مطرح دنیا. 2- امکان سنجی و تهیه گزارش از وضعیت موجود در برخی سایت های سازمانی با دسته بندی های خبری، برنامه سازی و پخش محتوای صداوتصویر و شبکه های پیام رسان. 3- ارزیابی میزان مشارکت مخاطبان در رسانه های تعاملی و استخراج الگوها و مدل های حاکم بر نحوه رفتار مخاطبان. 4- بررسی ابزارهای آنالیز و تحلیل افکار و شاخص های ارزیابی محتوای ارایه شده سازمان در فضای مجازی. 5- استفاده از اطلاعات ردوبدل شده بین مخاطبان به منظور تدوین استراتژی مناسب برای سازمان و پیش بینی شرایط آینده.


خرید نرم افزار ارسال محتوای زنده بر بستر اینترنت با بکارگیری الگوریتم تقسیم و تجمیع پهنای باندهای در دسترس

خرید نرم افزار ارسال محتوای زنده بر بستر اینترنت با بکارگیری الگوریتم تقسیم و تجمیع پهنای باندهای در دسترس

رشد شبکه ­های IPو قیمت نسبتا مناسب، باعث رشدروز افزون این بستر در ارایه خدمات محتوایی شده است. بر این اساس، واحدهای مختلف حوزه تولید خبر در سازمان صداوسیما، در حال بکارگیری محصولات نرم ­افزاری یا سخت ­افزاری متنوع خارجی در این خصوص می­ باشند. تعریف این پروژه ساخت نرم ­افزاری است که بتواند با استفاده از Wifi، سیم­ کارت و یا اینترنت ماهواره­ای، بصورت یکپارچه­ تصاویر دریافتی از دوربین را به سمت استودیو مدیریت و ارسال نماید.

بازه زمانی بهمن 94
  • اطلاعات
  • اهداف و گستره
  • اطلاعات تماس
  • فرم‌ها

 

ضرورت پروژه

1-     ارایه خدمات محتوایی (به ویژه برای کارکردهای خبری)، با هزینه نسبتا پایین و بصورت پرتابل ( نسبت به دستگاه­ های SNG) و با قابلیت استفاده از سیم­ کارت­ شرکت­ های مخابراتی، که بتواند کیفیت مناسبی از محتوا را برای پخش و بصورت زنده آماده نماید، از موارد نیازهای سازمانی است.

2-   امکان تولید داخلی این محصولات و با توجه به فراهم بودن زمینه دانشی در شرکت­ های داخل کشور، زمینه مساعدی برای تولید این نرم­افزار فراهم شده است.

3-   عدم نظارت در خرید محصولات یکسان و تعدد محصولات خارجی که مشکلات و مسایل امنیتی خاص خود را ایجاد می­ کند.

در اکثر محصولات خریداری شده خارجی، تنها استفاده از پروتکل RTP روی بستر IPدیده شده که در این پروژه، نمونه تولید داخلی علاوه بر پوشش آن، باید بتواند استفاده از پروتکل HTTP را نیز فراهم آورد.

1-     کاهش هزینه ارسال محتوای زنده (به ویژه نسبت به ارسال گزارش­های زنده خبری با تجهیزات  SNG بدون تلف­ کردن زمان و هزینه برای تنظیم تجهیزات فنی متعدد) و افزایش بهره­ وری نیروی انسانی.

2-     بکارگیری در فضا و مکان­ هایی که امکان استفاده از دستگاه­های SNG وجود ندارد (مانند استفاده در فضای محدود اتاق و یا بکارگیری از سیستم در وضعیت متحرک).

3-     صرفه جویی در خروج ارز از کشور، با کاهش خرید محصولات متعدد خارجی که هزینه آموزش، تعمیر و نگهداری این تجهیزات در سازمان را نیز، کاهش خواهد داد.

تولید داخلی این محصول می­تواند منجر به رعایت بیشتر مسایل امنیتی شود (در مواردی از جمله، ردیابی IPهای ارسال و دریافت و از کاراندازی لایسنس­ ها در سیستم­ های خارجی).


طراحی و ساخت 30 دستگاه سوییچ لایه دو با پورت های فیبر و سرعت 1Gbps

طراحی و ساخت 30 دستگاه سوییچ لایه دو با پورت های فیبر و سرعت 1Gbps

سوییچ های لایه دو سیسکو(مدل 2960) جزء پرمصرف ترین سوییچ های لایه Access هستند. تعریف این پروژه با هدف، ساخت محصول مشابه با تکیه بر دانش بومی و توسط شرکت های داخلی و در جهت رفع نیازهای داخل سازمان و حتی کشور خواهد بود.

بازه زمانی مرداد 95
  • اطلاعات
  • اهداف و گستره
  • اطلاعات تماس
  • فرم‌ها

ضرورت پروژه 1- تعداد زیاد خریدهای سالانه این نوع محصول توسط سازمان(در بخش های مختلف تهران و یا مراکز سازمان). 2- فراهم بودن زمینه دانشی و شرکت های توانمند داخلی با زمینه کاری مرتبط با ساخت سوییچ در کشور(در حال حاضر سوییچ هایی که دارای پورت های RJ45 هستند، در کشور تولید شده است). 3- با استفاده از ساخت محصولات داخلی، امکان تامین امنیت بیشتر شبکه دیتا (نسبت به خرید محصولات خارجی) فراهم خواهد شد.

1- کارکرد و مصرف بالای این محصول، در کل شبکه های دیتای کشور. 2- پوشش زیاد حوزه های کاربری این محصول در سازمان. حوزه کاربرد این تجهیزات نه تنها در شبکه داده حوزه فناوری اطلاعات، بلکه در بسیاری از شبکه های دیگر همچون زیرساخت مورد نیاز برای اتوماسیون اداری، سیگنال رسانی فرستنده های رادیویی و تلویزیونی و سایر حوزه هایی است که بنحوی نیاز به جابجایی داده دارند. 3- ایجاد دانش بومی در زمینه ساخت سوییچ و شرکت های توانمند در زمینه تولید محصولات IT برای سازمان. 4- تامین نیازهای مصرفی سازمان با دانش بومی شرکت های داخلی و جلوگیری خروج ارز از کشور.


طراحی و ساخت نرم افزار Video Watermarking

طراحی و ساخت نرم افزار Video Watermarking

نرم افزار Video Watermarking، سامانه نرم افزاری است که ویدئوی دیجیتال فشرده شده را با فرمت ها و کدک های مختلف دریافت و اطلاعات مورد نیاز را در آن واترمارک کرده و در خروجی یک فایل ویدئوی واترمارک شده با کیفیت مطلوب (به لحاظ کیفیت عینی شبیه به ویدئوی ورودی) و با ساختار فرمت و کدک ویدئوی ورودی، تحویل می دهد. همچنین این سامانه قادر است در یک فرایند بازگشتی، ویدئوی واترمارک شده را دریافت کرده و اطلاعات درج شده موجود در آن را استخراج نماید. همچنین به دلیل حفظ امنیت نرم افزار (جلوگیری از تکثیر نرم افزار)، یک توکن سخت افزاری نیز برای آن طراحی و ساخته خواهد شد.

بازه زمانی بهمن 94
  • اطلاعات
  • اهداف و گستره
  • اطلاعات تماس
  • فرم‌ها

ضرورت پروژه صاحبان محتوای دیداری و شنیداری، IPTV را یک تکنولوژی توانمند جهت ایجاد رونق در بازار خود یافته‌اند. اما این فناوری خطرات عمده‌ای را نیز متوجه آنان می‌کند. رشد شبکه‌های Peer-to-Peer به خوبی نشان می‌دهد که محتواهای دیجیتالی به راحتی می‌توانند در شبکه مبادله شوند، بدون اینکه مالک محتوا کوچک‌ترین کنترلی بر آن داشته باشد و حتی بدون اینکه مالک محتوا متوجه این موضوع شود. انتشار گسترده کپی‌های غیر قانونی رسانه‌های دیجیتال به شدت باعث تحلیل رفتن این مدل کسب و کار می‌شود و در نتیجه فرسایش شدید در عایدی مالکان محتوا را به دنبال خواهد داشت. از دیدگاه تولیدکنندگان محتوا، امنیت IPTV از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. امروزه روش‌های متعددی برای حفاظت از محتوا و حفظ حقوق دسترسی مالکان محتوا وجود دارد. یکی از فناوری‌های پایه برای امنیت IPTV، مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) است. این فناوری مشخص می‌کند که مشترک چگونه محتوا را تحت شرایط مشخص و قراردادهای انتشار محتوا، مورد استفاده قرار می‌دهد. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در DRM، استفاده از واترمارکینگ ویدئو است. این تکنیک یک کاربرد از پنهان نگاری اطلاعات است که در آن اطلاعات مربوط به مالک محتوا، حقوق دسترسی و مشخصات فردی که مجاز به استفاده از محتوا است ضبط می‌گردد. به طور کلی این اطلاعات بیانگر مالکیت معنوی مالکان آثار است. در آرشيوهاي سازمان صداوسیما صدها هزار منبع دیداری، شنیداري با موضوعات مختلف موجود است كه بعضی از این آثار از اهميت تاريخی فراوانی برخوردارند. در ساختار جديد، آرشيو در مرکز چرخه تولید تا پخش محتوا قرار گرفته و به عنوان سرویس دهنده اصلی به کاربران سازمانی و پلتفرم‌های فعلی و نوین انتشار محتوا مانند IPTV خواهد بود. در چنين ساختار گسترده و بزرگي تعداد زيادي كاربر امكان دسترسي به منابع را خواهند داشت. لازم به ذکر است که حدود این پروژه، مواردی همچون جامعیت محتوا (integrity) و یا ردیابی ( (tracing محتوا در چرخه کاری را در بر نمی‌گیرد و فقط حفظ حقوق معنوی و مالکیت آثار تهیه شده از آرشیوهای سازمان صدا و سیما مد نظر است..

هدف از این پروژه، طراحی و اجرای یک سامانه جامع نرم افزاری برای ایجاد واترمارک در محتوای دیداری درخواستی از آرشیو سازمان صدا و سیما است تا بتوان حفظ حقوق معنوی و مالکیت آثار را حراست نموده و همچنین با تهديدهاي مختلف و زيادي که متوجه امنیت این آثار می‌باشد مقابله کرد.