مطالب مندرج در اخبار جهاد اخبار داخلی

چاپ مقاله همکاران تحقیقات و جهادخودکفایی در مجله ABU Technical Review

بازگشت
مقاله ای تحقیقاتی با عنوان " آیا HbbTV می تواند راه نجات  برودکسترها باشد" از سرکار خانم مهندس فلاحی (اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی) در نشریه فنی اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا - اقیانوسیه (ABU Technical Review) به چاپ رسید.
 
در این مقاله، راهکارهای فنی و فرصتهای ایجاد شده برای برودکسترها در بکارگیری استاندارد HbbTV مورد بررسی قرار گرفته است.

حضور IRIB R&D در NAB 2019

بازگشت

نمایشگاه NAB یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه رسانه است که هر ساله در ایالت نوادای آمریکا برگزار می‌گردد و مورد توجه بسیاری از فعالان و متخصصانِ به نام صنعت رسانه در دنیا می‌باشد. این رویداد که در فروردین ماه برگزار می‌گردد فرصت بسیار مناسبی برای اشتراک تجربه در حوزه‌های تبلیغات، توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، راهکارهای ابری، امنیت سایبری، نسلهای آینده تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و ... می‌باشد.

لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، عدم وابستگی کشور به نفت و توسعه صادرات غیر نفتی می‌باشد. یکی از اهدافی که معاونت توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما دنبال می‌کند، معرفی صنعت رسانه کشور به جامعه جهانی، به منظور حمایت از توسعه‌ی صادرات تجهیزات و سامانه‌های بومی‌سازی شده‌ و در نتیجه تحقق شعار رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان است. این مهم جز با حضور موثر در مجامع معتبر بین‌المللی به منظور توسعه‌ی روابط خارجی و معرفی توانمندی فناوران ایرانی به جامعه جهانی میسر نمی‌شود.

سازمان صدا و سیما موفق شد تا به واسطه ارائه تعدادی پیشنهاد و پروژه نوآورانه، نظر هیئت داوران جهت اختصاص فضای نمایشگاهی مناسب به سازمان صدا و سیما در بخش پارک نوآوری NAB2019 را جلب کند. از این رو در فروردین ماه سال 1398، سازمان صدا و سیما ، تحت عنوان کار گروه تحقیق و توسعه سازمان (IRIB R&D)، به مدت شش روز (17 ام لغایت 22 ام فروردین ماه) در این رویداد شرکت کرده و ضمن نمایش پنج پروژه سامانه گرافیک تحلیلی ورزشی، داشبورد خبری هوشمند، سامانه تصحیح هوشمند EPG، سامانه تزریق متادیتا در ویدئو و سامانه تست مبتنی بر استاندارد HbbTV به معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی پرداخت.

قابلیت و کیفیت بالای محصولات مورد اشاره، توجه بسیاری از بازدید کنندگان و فعالان این صنعت را به خود جلب کرده و با استقبال شرکت‌های بزرگ و به نام بین المللی رو برو شد.

از دستاوردهای مهم این حضور می‌توان به معرفی جایگاه سازمان صدا و سیما به عنوان یک نهاد پیش رو در فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

امید آنکه این حضور مقدمه‌ای برای درخشش بیش از پیش سازمان صدا و سیما و نیز شرکت‌ها دانش بنیان در عرصه بین‌المللی و ایفای نقش سازمان در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.


راه اندازی سامانه‌ی حذف شیء به صورت برخط (حذف آن¬لاین لوگو) توسط اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی

بازگشت

طبق گزارش از سوی روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، واحد امورفناوری سیستم های تولیدی اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی در جهت بهبود شیوه حذف لوگو موفق به راه­اندازی پروژه حذف لوگو آنلاین شد.

هدف از تولید این برنامه شناسایی و حذف لوگو­های برنامه های آنلاین و حذف آن­ها است. پروژه فوق به صورت سامانه­ی سخت­افزاری و نرم­افزاری تهیه شده که قادر است سیگنال های  SDIبرنامه زنده را دریافت کرده و به صورت هم زمان با پخش برنامه لوگوی شبکه را حذف و خروجی سیگنال SDI را بدون لوگو تحویل دهد. این فرآیند به این صورت است که ابتدا کاربر ناحیه ی مورد نظر برای جست­وجوی لوگو را مشخص می­کند سپس نرم­افزار با تشخیص خودکار، لوگوهای متحرک، لوگوتایپ و حتی Transparent را در مدت کمتر از 30 ثانیه حذف و یا مات کند و تصویر و یا نشانه منتخب که از قبل تعریف شده را جایگزین آن می­نماید.

همچنین از دیگر ویژگی های این سامانه می توان به نصب و راه­اندازی برروی سیستم عامل و سرورهای رایج به صورت کلاینت-سروری اشاره کرد.

در ادامه می توان به طراحی با دقت فراوان و ضریب خطای پایین این سامانه تاکید کرد و قابلیت حمل به نقاط دیگر را از ویژگی­های بازر این سامانه دانست.

 


سمینار معماری‌ رسانه‌های نوین

بازگشت

سمینار معماری‌ رسانه‌های نوین توسط کارشناسان اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی، خانم‌ها منصوره قاسمی و زهرا مرتضوی، در چهاردهم شهریورماه سال جاری در خصوص معرفی یک مدل مرجع برای معماری‌ رسانه‌های نوین که این تحقیق با همراهی و هدایت جناب آقای مهندس صالحی، مدیر فناوری‌های نوین، به انجام رسیده است، برگزار شد.

برای استفاده مناسب از ظرفیت‌های رسانه‌های نوین، مبتنی بر اینترنت وجود امکانات زیرساختی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکپارچه ضروری است. هدف از این ارائه، معرفی امکانی برای استفاده‌ی بهینه از ظرفیت‌های رسانه‌های نوین با عنوان مدل معماری SAM است. مدل معماری SAM برای توسعه بستر تحویل رسانه با قابلیت توصیف، کشف و پیوند آیتم‌های محتوایی رسانه با روش‌های استاندارد و تعاملی است. اهداف و ارکان اصلی این سامانه‌ی توزیع محتوا، تعامل با رسانه‌های اجتماعی و نمایش چند دستگاهی است. ذینفعان این سامانه برودکسترها، واسطه گران اطلاعاتی، تولیدکنندگان نرم‌افزار و کاربران نهایی هستند.

از فناوری‌های به کار گرفته‌شده در این سامانه می‌توان به پردازش زبان طبیعی، تحلیل احساسات، هوش تجاری و بازشناسی خودکار گفتار، آگاهی از زمینه علاقه‌مندی کاربر، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، داده‌کاوی و صفحات نمایش دوم اشاره نمود.

معماری مدل SAM از چهار لایه اصلی با عملکرد مجزا، لایه مدیریت داده، لایه کنترل، لایه ارتباطات و لایه تعامل تشکیل‌شده است که هریک از این لایه‌ها شامل مؤلفه‌هایی برای تشکیل یک سیستم یکپارچه‌ی تحویل محتوا از مرحله تحویل محتوا توسط فراهم‌کنندگان تا تحویل آن به کاربران، به‌طور مطلوب و مؤثر هستند.

بر اساس آنچه بیان شد از مزایای ارائه پلتفرم جامع معماری رسانه‌های نوین در سازمان صداوسیما، جلوگیری از هدر رفت منابع سازمان و انجام کارهای موازی، یکپارچگی در ارائه محتوا، امکان کنترل بهتر محتوا توسط تولیدکنندگان، معرفی محتوا، درآمدزایی و همچنین بهبود تجربه کاربری (دریافت محتواهای مناسب و مرتبط ) می‌باشد.


سمینار بررسی ابزارهای تحلیل رفتار مخاطبان در وب‌سایت‌ها

بازگشت

سمینار بررسی ابزارهای تحلیل رفتار مخاطبان در وب‌سایت‌ها، توسط کارشناس اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی، خانم زهرا عندلیب، در بیست و یکم شهریورماه سال جاری با هدف معرفی ابزارهای اندازه‌گیری، جمع‌آوری، پردازش و گزارش از اطلاعات وب‌سایت‌ها برای تحلیل رفتار مخاطبان برگزار شد.

شناسایی و درک سلائق کاربران‌ و ارائه محتوای مناسب به‌منظور جذب تعداد بیشتر مخاطب، همواره یکی از نیازهای وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای آنلاین، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، سازمان‌ها و نهادها بوده است که با استفاده از ابزارهای موجود برای تحلیل رفتار مخاطبان، می‌توانند رفتار کاربران را در وب‌سایت‌ها بررسی و برای نیازهای آنها برنامه‌ریزی کنند.

این ابزارها اطلاعاتی از قبیل منبع ترافیک، تحلیل فرم‌ها، مختصات مهم صفحات مختلف سایت‌ از طریق قرارگیری موس، کلیک کردن و اسکرول کردن توسط کاربران، تعداد دفعات مراجعه هر کاربر به صفحات سایت و تعداد بازدیدکنندگانی که سایت را بدون بررسی صفحات و لینک‌های دیگر ترک می‌کنند و... را به دست می‌دهند.

در این ارائه، محصولات شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات ازجمله piwik، Hotjar، Clicky و... معرفی شده و سپس این محصولات بر مبنای معیارهای مختلف مقایسه و ارزیابی شدند. در این میان piwik به دلیل متن‌باز بودن، پشتیبانی از 53 زبان دنیا، رایگان بودن ویژگی‌های اولیه آن و اینکه کاربر می‌تواند هر میزان داده را تا هر مدت‌زمانی که بخواهد ذخیره کند و عدم وجود محدودیت برای ذخیره داده، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است.

بنابر آنچه بیان شد تحلیل رفتار مشتری شامل کلیک‌ها، کامنت‌ها و مراجعات، شناختی از نیازهای وی را به دست می‌دهد که تحلیل این اطلاعات به افزایش تعداد مخاطبان، کاهش نرخ پرش از سایت، رضایت کاربر و افزایش ماندگاری کاربر در سایت منجر خواهد شد.


سمینار بررسی ابزارهای تحلیل رفتار مخاطبان در وب‌سایت‌ها

سمینار بررسی ابزارهای تحلیل رفتار مخاطبان در وب‌سایت‌ها


سمینار معماری‌ رسانه‌های نوین

سمینار معماری‌ رسانه‌های نوین


بررسی وضعیت تولید محتوا برای فضای مجازی در هفتمین بازار فیلم اسلامی

بازگشت

لزوم توجه به تولید محتوا برای فضای مجازی

در سال های اخیر با گسترش روزافزون زیرساخت های ارتباطی و به طور خاص اینترنت، تولیدات محصولات چندرسانه ای (Multimedia) توسعه چشمگیری پیدا کرده و امروزه، تولید محتوا به ویژه محتوای دیجیتال مانند صوت و ویدئو، از چارچوب هنر فراتر رفته و تبدیل به صنعتی فراگیر شده است. میتوان گفت که در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بهترین ابزار برای ارتباط با مخاطبین محسوب می‌شوند، از این‌رو برای حفظ این ارتباط باید به طور پیوسته در فضای مجازی حضور داشت. صنعت تولید محتوای دیجیتال، تولیدات تمامی محصولات چندرسانهای برای بسترهای مختلف همانند سینما، شبکه‌های تلویزیونی، شبکه محصولات خانگی (Home Video) و فضای مجازی را شامل میشود. روند توسعه این صنعت در سال های اخیر در کشورهای دور و نزدیک جهان از یک سمت و توسعه سریع زیرساخت های ارتباطی کشور در سالیان اخیر از سمت دیگر، لزوم توجه هرچه بیشتر به صنعت تولید محصولات چندرسانه ای در داخل کشور را برای فضای مجازی بیش از پیش آشکار میسازد. رشد پنج برابری پهنای باند متوسط اختصاص داده شده به کاربران در چهارسال اخیر گویای ظرفیتی است که همراهی سازوکارهای مناسب، موجب رشد فرهنگی و اقتصادی و همچنین رونق کسب و کارهای مربوطه خواهد شد. در واقع انتظار می رود که با تهیه سازوکارهای مناسب، حمایت از تولیدکنندگان محتوا و با بهره گیری از زیرساخت های مناسب موجود، تولید محصولات چندرسانه‌ای در داخل کشور رونق یافته و در محدوده تعریف صنعت قرار گیرد. بدون شک از آنجا که استفاده از محتوای خارجی جهت بهره گیری از این ظرفیت مغایر با سیاست های کلان کشور است، می بایست حمایت از تولید محتوا در داخل کشور در دستور کار قرار گیرد.

تولید محتوا برای فضای مجازی در هفتمین بازار فیلم اسلامی

در هفتمین بازار فیلم اسلامی حدود 133 موسسه فرهنگی تولید محتوا، شبکه تلویزیونی و موسسات تأمین محتوا از 20 کشور حضور داشتند. موسسات فرهنگی حاضر در هفتمین بازار فیلم اسلامی، محصولات خود را در سه حوزه فیلم و سریال، مستند و انیمیشن ارائه کردند. طبق مذاکره و بررسی‌های انجام شده پیرامون محصولات ارائه شده در این بازار، می‌توان بیان نمود که تولید محتوا برای فضای مجازی در حوزه انیمیشن از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است. در مابقی حوزه ها (فیلم و سریال و مستند) عملاً محتوایی به صورت اختصاصی برای فضای مجازی تولید نشده است. عمدتاً سفارشات تولید محتوا برای فضای مجازی در مقاطع 1 الی 3 دقیقه ای می باشد که ممکن است به صورت سریالی تولید و منتشر شوند. در این میان، موسسات فرهنگی تولید محتوای انیمیشن ایرانی نیز تعدادی قرارداد جهت تولید برای فضای مجازی در دست داشتند. لازم به ذکر است که اکثر موسسات خارجی تولید کننده انیمیشن حاضر در این بازار قراردادهایی دو وجهی برای تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی دارند. بستر ارائه محتوای تولید شده توسط موسسات خارجی، عمدتاً از طریق یوتیوب است. در حالی که بستر ارائه محتوای تولید شده برای فضای مجازی توسط موسسات ایرانی از طریق تلگرام و آپارات است. نکته مهم در بستر ارائه محتوا این است که شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب از تولیدکنندگان محتوا برای فضای مجازی حمایت کرده و طی قراردادی بر اساس میزان تماشای محتوا به صاحبان محتوا پرداخت مالی دارد. همچنین صاحبان محتوا مختار به انتخاب نوع تبلیغات ارائه شده توسط یوتیوب برای محتوای خودشان هستند تا تناسب با نوع محتوای ارائه شده رعایت شود. این در حالی است که عملاً انتشار محتوا در شبکه های مجازی داخل کشور رایگان بوده عایدی برای صاحب محتوا نخواهد داشت. این موضوع بسیار با اهمیت بوده و می تواند نقش مهمی در ایجاد خلاقیت در تولید محتوا برای فضای مجازی ایفا نماید. به هر حال هنوز در مقوله تولید محتوا برای فضای مجازی راه زیادی در پیش است و پشتیبانی از این صنعت از طریق حمایت سازمان های دولتی امکان‌پذیر خواهد بود. اکثر موسسات ایرانی شرکت کننده در هفتمین بازار فیلم اسلامی از عدم حمایت نهادهای دولتی گلایه داشته و عملاً اقرار داشتند حیات موسسه خود را به سختی از طریق قرارداد با نهادهای خصوصی تضمین نموده اند. این در حالی است که به لحاظ خلاقیت، عملاً کشور از حضور نخبگان در حوزه انیمیشن برخوردار است، اما به دلیل بازار محدود و عدم حمایت نهادهای دولتی، از تمام ظرفیت های این حوزه در فضای مجازی استفاده نشده است. به عنوان پیشنهاد در قدم اول و در راستای اجرای سیاست های نظام در فضای مجازی، حمایت از صنعت انیمیشن، پتانسیل بازدهی در کوتاه مدت را خواهد داشت.


سند استفاده از استاندارد DVB-T2 برای پخش زمینی دیجیتال تهیه شد

بازگشت

سازمان صدا و سیما از سال 88 استفاده از استاندارد پخش تلویزیون دیجیتال زمینی DVB-T را آغاز کرد. این استاندارد مزایای بسیاری نسبت به سیستم قبلی آنالوگ دارد. سازمان DVB به منظور استفاده بهینه از طیف فرکانسی و افزایش ظرفیت ارسال برنامه‌های تلویزیونی، استاندارد دیگری به نام DVB-T2 را تدوین کرده است که قابلیت‌های بیشتری را نسبت به DVB-T فراهم می‌کند. در این استاندارد نرخ ظرفیت ارسال داده تا 50 درصد نسبت به DVB-T افزایش پیدا کرده است. از یک سو استفاده سازمان از استاندارد DVB-T که قبلاً آغاز کرده بود و از سوی دیگر در نظر گرفتن مزایای چشمگیر DVB-T2 نسبت به DVB-T سبب شد در خرداد ماه 1395 بنا به دستور معاون محترم فنی سازمان جناب آقای دکتر علیدادی کمیته‌ای با محوریت اداره کل تحقیقات و جهادخودکفایی و با مشارکت نمایندگانی از ادارات کل گسترش تلویزیونی و FM، امور طیف فرکانس، امور مانیتورینگ و اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای برای بررسی نحوه استفاده از این استاندارد جدید تشکیل گردد. ماموریت این کمیته بررسی ابعاد و جوانب مختلف اجرای استاندارد پخش T2 در کشور بود که در این راستا، پیشنهاداتی جهت استفاده بهینه از استاندارد DVB-T2 به مدیریت سازمان ارائه شد. این کمیته طی 9 جلسه کاری و پس از بررسی مباحثی نظیر اجرای پایلوت، استفاده ازHEVC، سناریوهای پیاده‌سازی، مبحث گیرنده و بحث‌های کارشناسی حول این محورها، سندی را در خصوص استفاده از استاندارد DVB-T2 برای پخش زمینی دیجیتال منتشر کرد که در آن جمع‌بندی نظرات اعضای کمیته و پیشنهادات اجرای T2 درج گردید. در این سند پیشنهاداتی در خصوص راه اندازی پایلوت، زمان مناسب استفاده استاندارد HEVC، سناریوی مناسب اجرای T2 در کشور و توجه به مسأله مهم گیرنده‌های دیجیتال ارائه شده است.


1-4.jpg

برگزاری چهارمین جلسه کمیته رادیو دیجیتال در اداره کل تحقیقات و جهاد خوکفایی

بازگشت

کمیته رادیو دیجیتال با هدف بررسی استانداردهای پخش موجود در حوزه رادیو و پس از تصویب در شورای مدیران معاونت فنی تشکیل شده است. این کمیته با مسئولیت اداره کل تحقیقات و جهاد خوکفایی و متشکل از اعضایی از اداره کل گسترش تلویزیونی و FM، اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره ای، اداره کل رادیویی، امور مانیتورینگ و اداره کل برنامه ریزی و بودجه عمرانی تشکیل جلسه می‌دهد. قرار است که طی جلسات کوتاه‌ مدت موضوعات مرتبط با حوزه رادیو دیجیتال و مقایسه آنها (T2-lite / DRM+ / DRM / DAB+ / DAB) صورت پذیرد که تاکنون تعدادی از جلسات این کمیته تشکیل شده است. گفتنی است، نتایج مباحث کارشناسی این کمیته به صورت یک سمینار یک روزه در سطح معاونت ارائه می شود.


01-1.jpg

کمیته متادیتا

بازگشت

در سال 1391 به همت اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی و اداره کل آرشیوها و کتابخانه‌های سازمان صدا و سیما و با همکاری ادارات کل فنی سیاسی، فنی رادیو، فنی برون مرزی، توسعه سیستم‌های تولید و پخش، پشتیبانی فنی، مرکز تولید و فنی سیما و معاونت‌ رسانه‌های مجازی اولین سند متادیتای سازمان در حوزه پیش تولید تا تولید و آرشیو تهیه شد. از اهداف تعیین شده کمیته متادیتا، لزوم به‌روز رسانی این سند در مقاطع مختلف است که در این راستا کمیته‌ای شامل جمعی از مدیران و کارشناسان ادارات کل فوق با هدف بازبینی و به‌روز رسانی سند مذکور تشکیل شده و در حال بحث و تبادل نظر در این راستا هستند تا پس از برگزاری جلسات مختلف نسخه به‌روز شده و کاربردی سند متادیتا منتشر و در بخش‌های مختلف سازمان مورد استفاده قرار گیرد.


01.jpg