مطالب مندرج در اخبار جهاد اخبار خارجی

گزارش بازدید از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال آبان 96

بازگشت

یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در 9 بخش پایگاه‌های اینترنتی، نشر دیجیتال، کسب وکارهای نوپا، دانش دیجیتال، نرم افزارهای همراه وهوشمند، بازی و هنرهای دیجیتال، شبکه های اجتماعی، خانواده و سبک زندگی دیجیتال و بخش بین الملل در آبان ماه سال جاری برگزار شد. برجسته ترین خدمات و محصولات شرکت های بازدید شده به شرح زیر است:

  1. مجتمع فرهنگی دیجیتال استان خراسان رضوی امام رضا (ع)

زمینه فعالیت: تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی

محصولات:

  • ربات تلگرامی خبررسان : دریافت صفحات اول روزنامه‌ها، دریافت قیمت ارز، سکه و طلا   (در حال حاضر این محصول آماده استفاده نیست)
  • پایگاه‌های خبری: از قبیل ورزش و جوانان خراسان رضوی، صبح مشهد، گرند نیوز و اکوسنتر (در حال راه‌اندازی است)
  • سامانه مدیریت شبکه‌های اجتماعی: ارسال همزمان پیام در کانال تلگرام، اینستاگرام، توییتر، وبلاگ و فیس بوک، زمان‌بندی ارسال پیام و نگهداری اطلاعات در دیتابیس سرور شخصی از امکانات این سامانه است.

خدمات:

  • نرم‌افزارهای رایانه‌ای: معرفی، فروش و استفاده عمومی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای دارای پروانه انتشار از مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال
  • اینترنت پاک: معرفی و امکان دسترسی به پایگاه‌های تأیید شده توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با توجه به رده­های سنی و جنسی مخاطبان قابل‌استفاده خواهد بود.
  • بازی‌های رایانه‌ای: معرفی، فروش و استفاده عمومی از بازی‌های رایانه‌ای دارای مجوز و مفید با اولویت بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل کشور
  • محتوای همراه: معرفی و ارائه محتواهای دیجیتال مناسب برای تلفن همراه
  • خدمات الکترونیک: ارائه خدمات الکترونیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • بخش آموزش: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی به‌صورت حقیقی و مجازی (از طریق سامانه آموزش مجازی)درحوزه‌های مرتبط با رسانه‌های دیجیتال در جهت توانمندسازی جوانان برای تولید محتوای فرهنگی
  • کارگاه تخصصی تولید رسانه‌های دیجیتال: در این بخش با بهره‌گیری از رایانه‌های پیشرفته به همراه نرم‌افزارهای پایه ارائه شده علاقه‌مندان می‌توانند پس از طی آموزش‌های لازم به تولید محتوای دیجیتال بپردازند.
  • ابزارهای پیشرفته تولید رسانه‌های دیجیتال: در این بخش امکانات تخصصی تولید محتوای دیجیتال (علاوه بر رایانه) فراهم شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

وب سایت: http://www.kh-digital.ir

  1. بولتن

زمینه فعالیت: سامانه تحلیل و پایش محتوا در شبکه‌های اجتماعی

محصولات و خدمات: جمع‌آوری اخبار و مطالب مربوط به حوزه تجارت مشتریان از سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و روزنامه‌های فاقد نسخه آنلاین و ارائه گزارش که شامل مراحل یافتن منابع و جمع‌آوری داده از آنها، پیش‌پردازش داده‌ها، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها و نهایتا نمایش اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها. ادعا می‌شود این محصول در سطوح شخصی، سازمانی و شرکتی قابل استفاده است.

وب سایت: www.bultan.net

  1. خبریو

زمینه فعالیت: پایش و پردازش اخبار

محصولات و خدمات: سامانه خبری با دریافت کلمات کلیدی از کاربر، خلاصه اخبار را از منابع خبری استخراج می‌کند و در قالب‌های مختلف برای سطوح  سازمانی، شخصی و تخصصی (برای دارندگان وب سایت یا اپلیکشن) نتایج را نمایش می‌دهد.

نمایی از محصول خبریو، با انتخاب کلیدواژه،  منابع و تاریخ لیستی از اخبار مرتیط نمایش داده می‌شود.

وب سایت: www.khabario.com

  1. مرکز تحقیقات اینترنت اشیا

زمینه فعالیت: اینترنت اشیا

محصولات و خدمات:

  • طرح نظارت بر ایمنی و سلامت معلولین: این طراحی شامل 4 لایه، سنسورهای تخصصی LORA base، شبکه ارتباطیLORA ، سیستم‌های خبره و تصمیم‌گیری، نرم‌افزارهای کاربردی تحت وب برای موبایل، لپ‌تاپ و مچ‌بند است.
  •  سامانه پایش آنی جنگل‌ها: با اهداف پیشگیری از قطع شدن درختان جنگل، حریق، خشک شدن گسترده درختان و ردیابی درختان قطع شده طراحی و از شبکه ارتباطی LPWAN و فنّاوری LORA استفاده شده است.

(این محصولات در حال حاضر اجرایی نشده اند اما قابلیت اجرایی شدن را دارند.)

وب سایت: www.IoTiran.com

  1. رسانه صبح امید

زمینه فعالیت: ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و صاحبان محتوا

محصولات و خدمات:

  • اتصال اپلیکشن‌های تلفن‌های همراه به درگاه پرداخت اپراتورها
  • تبلیغات پیامکی و تبلیغات در فضای مجازی

وب سایت: www.vasmedia.ir


نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال آبان 96

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال آبان 96 یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در 9 بخش پایگاه‌های اینترنتی، نشر دیجیتال، کسب وکارهای نوپا، دانش دیجیتال، نرم افزارهای همراه وهوشمند، بازی و هنرهای دیجیتال، شبکه های اجتماعی، خانواده و سبک زندگی دیجیتال و بخش بین الملل در آبان ماه سال جاری برگزار شد.


پوستر نمایشگاه رسانه های دیجیتال یازدهم(96)

پوستر نمایشگاه رسانه های دیجیتال یازدهم(96)


Digital Media

فیلم مستند "پازلی‌ها"

بازگشت
  1. مقدمه

فیلم مستند «پازلی‌ها» به کارگردانی مهدی گنجی، تهیه‌کنندگی مجتبی میرطهماسب، فیلمنامه­ی مهدی گنجی- طرح از رضا بهرامی­نژاد، و با مشاوره رخشان بنی‌اعتماد در سال 1395 در قالب مستند تولید شده است. پازلي‌ها يک مستند 70 دقيقه‌اي است که چالش استارتاپ‌هاي ايراني را به خوبي نمايش مي‌دهد، بخصوص استارتاپ‌هايي که در دل شهرستان‌هاي ايران رشد کرده و سپس مي‌خواهند ايده خود را تبديل به کسب‌وکاري موفق کنند. بازیگران این مستند حمیدرضا قادری، مصطفی لطفی، حسین آریان، محمدحسین محسنی سازندگان اپلیکیشن پازلی هستند.

  1. خلاصه مستند

در مستند پازلی­ها، روایت برهه­ای از زندگی چهار جوان دانشجو مطرح می­شود که به صورت استارت­آپی، قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارند. این چهار جوان برای تحقق بخشیدن به رویای خود، برای مدت محدود، تحصیل و زندگی خود در شهرستان را رها کرده و راهی تهران می­شوند. این چهار جوان که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته IT در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند، نام پازلی­ها را برای گروه و استارت­آپ خود در نظر گرفته و برای شروع، سراغ شرکت آواتک رفتند و ایده خود را ثبت می­کنند. بعد از طی مدتی که آواتک امکانات متناسب با پیشرفت و رقابت با سایر استارت آپ­ها را برایشان فراهم نمود، در مرحله انتخابی که قرار است 10 ایده انتخاب شود، ایده پازلی­ها رد می­شود و اولین شکست رقم می­خورد. با اینحال یکی از داوران آواتک که مدیرعامل شرکت چارگون است و ایده پازلی­ها توجه وی را جلب کرده، اتاقی از شرکت در اختیار این گروه می­گذارد و طی یکسال پر فراز و نشیب که عمده مشکلات شامل مسائل مالی و دوری از خانواده است، موفق می­شوند ایده شان را به لانچ نزدیک کنند و برای شروع و تست سراغ موسسه توانبخشی رعد می­روند و مسابقه اپلیکیشن­نویسی با استفاده از استارت­آپ خود در این موسسه و بین توانیاب­ها برگزار می­کنند. پازلی­ها در واقع یک پلتفرم با کاربری بسیار ساده است که کسانی که دانش برنامه­نویسی هم ندارند می­توانند با استفاده از این پلتفرم، اپلیکشن­های موبایل خود را بسازند و در ادامه با پرداخت­های درون برنامه­ای می­توانند قابلیت­های اپلیکیشن خود را بالا ببرند. مدیریت محتوا و تصاویر، خبرخوان، فروشگاه، نوتیفیکیشن، فروشگاه فایل، پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای، تبلیغات درون‌برنامه‌ای، معرفی و استفاده از نقشه بخشی از قابلیت‌های اپلیکیشن است.  این گروه مسیر پر چالش خود را تا رفتن به نمایشگاه الکامپ ادامه می­دهند و در نهایت بعد از تلاش­های بسیار و رسیدن سطح فنی کار به یک سطح پایدار، و همچنین یافتن لینک­های تجاری، به شهرستان خود برگشته و شرکت خود را راه اندازی می­کنند. و در نهایت موفق می­شوند سرمایه­گذاری برای خود پیدا کنند و هم اکنون قیمتی که برای پلتفرم پازلی­ها ارزش­گذاری شده یک میلیارد تومان است.

  1. نتیجه­‌گیری و پیشنهادات

این مستند به اهداف ذیل اشاره می­کند:

  1. بوجودآمدن احساس نیاز و لزوم شرکت­هایی مانند آواتک می­باشد. آواتک برای استارت‌آپ‌های نوپا کارگاه‌ و دوره‌های آموزشی تخصصی متناسب با نیاز آن­ها و بر مبنای الگوهای موفق جهانی برگزار می­کند. آواتک فضایی پویا را فراهم می‌کند. استارت­آپ­ها می‌توانند از تجربیات مربیان و کارآفرینان برتر داخلی و خارجی آواتک بهره‌مند شوند و مربیان بر اساس تجربیاتشان آن­ها را راهنمایی کنند. آواتک علاوه بر امکانات و خدمات، در دوره شتاب‌دهی ۲۵ میلیون تومان سرمایه نقدی در اختیار استارت­آپ­هایی که ایده­شان قابلیت رشد از نظر داوران داشته باشد قرار می‌دهد.
  2. ضرورت حضور مدیران میانی (رابط کارشناسان فنی و مدیران تصمیم ساز ارشد) در دوره­های استارت­آپ­ها که در اکثر دانشگاه­ها به صورت هفتگی برگزار می­شود و یا حتی برگزاری چنین جلسات به صورت دوهفتگی یا ماهانه زیر نظر سازمان، که در یک فضای دوستانه، اشتراک­گذاری اطلاعات فنی و کسب و کار رخ دهد و هم ایده­ها و استعدادهای برتر امکان شکوفایی و بروز پیدا کنند.
  3. حمایت دستگاه­های دولتی توانمند از جوانان خلاق و متفاوت که بلندپروازی در رویاپردازی و جسارت آن­ها در تحقق بخشیدن به رویاهایشان منجر به حرکت­های چالاک در زمینه­های فنی و بخصوص در ارتباط با رسانه­های نوین می­شود.
  4. اگر شرکت چارگون بعد از اخراج ایده گروه پازلی­ها از آواتک، از آن­ها حمایت نمی­کرد، این پلتفرم نهایتا تعدادی محدود کاربر و در یک سطح فنی مینیمم عرضه می­شد و هرگز امکان رشد پیدا نمی­کرد. در شهرستان­ها نیروهای مستعد و خلاق بسیاری هستند که اغلب به خاطر مشکلات مالی قابلیت بروز همه توانمندی­های خود در سطح ملی را پیدا نمی­کنند. سازمانی مانند صدا و سیما که در تمام مراکز استان­ها، مراکز فعال دارد شاید بتواند در دوره­های بخصوصی فراخوانی عمومی برای ایده­های خلاق داشته باشد و با داوری فنی، از برترین این ایده­ها حمایت کند.

پازلی ها

عکس فیلم مستند پازلی ها


3_تجارت ویدیوئی

تجارت ویدیوئی


2_تجارت ویدیوئ

تجارت ویدیوئی


1_تجارت ویدیوئی

1_تجارت ویدیوئی


برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی شرکت های دانش بنیان کشور

بازگشت

اولین نمایشگاه تخصصی شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه ی برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات، در تاریخ 12-15 مردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار می گردد (www.ieeiexpo.ir). این نمایشگاه مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و در کانال رسمی تلگرام این معاونت به اطلاع شرکت های دانش بنیان رسیده است. دستگاه های مختلف کشور همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ وزارت نیرو؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران جزو حامیان این نمایشگاه می باشند.بخش های مختلف این نمایشگاه شامل: الکترونیک، ارتباطات و مخابرات، کنترل، نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، شیلات، برق، سلامت و تجهیزات پزشکی و ... می باشد. در این نمایشگاه برای اولین بار، برترین شرکت های تولیدکننده ی داخلی در صنایع پیشرفته به ارائه ی توانمندی های خود می پردازند. با توجه به حضور گلچینی از 300 شرکت دانش بنیان برتر کشور در این نمایشگاه، این نمایشگاه بزرگترین رویداد فناوری کشور در حوزه برق، الکترونیک، فناوری اطلاعات و تجهیزات پزشکی خواهد بود. در این نمایشگاه خدمات مرتبط با بازاریابی، سرمایه گذاری و توسعه ی صادرات به شرکت های دانش بنیان ارائه خواهد شد. همچنین کتاب محصولات شرکت های دانش بنیان نمایشگاه، برای سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ خریدار محصولات دانش بنیان ارسال خواهد شد.همچنین هماهنگی های لازم برای بازدید مسئولین دستگاههای مختلف کشوری و مدیران شرکتهای بزرگ خصوصی و دولتی از نمایشگاه به عمل آمده است.پیرو هماهنگی های انجام شده با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، این نمایشگاه پوشش سراسری در شبکه های مختلف صدا و سیما خواهد داشت. همچنین این نمایشگاه به صورت گسترده در شهر تهران، به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. علاقمندان به حضور در این نمایشگاه می توانند با مراجعه به سایت www.ieeiexpo.ir در بخش ثبت نام، ثبت نام اولیه کرده و پس از تایید تیم تخصصی داوری نمایشگاه، ثبت نام خود را ظرف 72 ساعت نهایی کنند.


ممنوعیت خرید خارجی 21 نوع کالای تولید داخل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

بازگشت

معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با انتشار فهرستی متشکل از 21 قلم کالا و تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات، ورود نمونه خارجی این محصولات را محدود و یا ممنوع اعلام کرد. به گزارش آقای مهندس برات قنبری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از این پس، طرح های عمده و محصولات خریداری شده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید دارای پیوست فناوری باشند، به این معنی که در پروژه‌های ملی باید از اقلام و محصولات تولید داخل استفاده شود. از اینرو، اپراتورهای ارتباطی ملزم به استفاده از محصولات مشابه داخلی هستند. فهرست مذکور حاصل از بررسی های انجام شده پیرامون محصولات تولید داخل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به همت و تلاش شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان داخلی تولید شده است. این اقلام در حوزه های ‌حافظه‌های کامیپوتری، تجهیزات موبایل، ارتباطات سیار و تجهیزات مرتبط با شبکه قرار دارند. اسامی کالاهای مذکور عبارت است از:

1. شبکه‌های نسل جدید NGN

 2. سوییچ/روتر ظرفیت متوسط

3. مراکز تلفن دیجیتال و مبتنی بر IP

4.  سیستم مدیریت شبکه مخابراتی NMS/BSS/OSS

5. رادیومایکروویو از فرکانس 8 تا 38 گیگاهرتز

6. رادیوترانک

7. آنتن‌های مخابراتی (مایکروویو، BTS، ایستگاه زمینی ماهواره)

8. DWDM/ROADM تا 96 طول موج

9. SDH نوری تا STM16

10. تجهیزات پسیو دسترسی نوری FTTx

11. تجهیزات اکتیو (FTTx (ONU/ONT 

12. مودم دیتا (کابلی- بی سیم)

13. گوشی تلفن مبتنی بر IP

14. تجهیزات تغذیه نیروی مخابراتی (رکتیفایر، باتری، UPS)

15. قطعات پسیو رادیویی و نوری

16. کابل های مخابراتی (مسی، کواکسیال، نوری)

17. ترمینال و متعلقات MDF/DDF/OCDF

18. مفصل‌های مخابراتی و متعلقات (مسی و نوری)

19. دکل‌های مخابراتی

20. راک و کابینت مخابراتی

21. سامانه ذخیره‌سازی (San Storage) تا 480 ترابایت

مازاد بر فهرست اعلامی فاوا، در طی سال 1395، وزارت صنایع و معادن با اعلام فهرست به روزرسانی شده اقلام تولید داخل، ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، را به ادارات و سازمان های دولتی گوشزد نمود. با توجه به سیاست های توسعه ای نظام جمهوری اسلامی ایران و نظرات رهبری در حوزه تولید و اشتغال ملی، تولید و بومی سازی مجموعه هایی از تجهیزات حوزه فنی، نظیر سوئیچ و روتر، رادیو ماکروویو، SDH نوری و سامانه های ذخیره ساز در دستور کار اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی معاونت توسعه و فناوری رسانه قرار گرفت.


شرکت‌های دانش‌بنیان به چه شرکت‌هایی گفته می‌شود؟

بازگشت

بیشتر افراد تحصیل کرده‌ای که شرکتی را با هدف تجاری‌سازی ایده خود ثبت کردند و مشغول به فعالیت هستند عبارت «برو شرکت رو دانش‌بنیان کن» را به دفعات از دوستان و مشاوران خود شنیده باشند. اما شرکت‌های دانش‌بنیان به چه شرکت‌هایی گفته می‌شود؟ دانش‌بنیان بودن یعنی تولید خلاقیت بیشتر و ایجاد مدل‌های کسب‌وکاری که تا پیش از این وجود نداشته‌اند. شرکت دانش‌بنیان یعنی نیروی فکر و خلاقیت فرد یا گروه و هیچگاه نباید معادل یک ساختار کارخانه ای قرار گیرد. شرکت‌های بزرگ و دانش‌بنیان دنیا لزوماً کارخانه و خط تولید ندارند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز به این مقوله به عنوان تولید و خط تولید نگاه می‌شود. یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان یا نهادهای واسط تجاری‌سازی است که به وسیله آنها بتوانیم این نوع از اقتصاد را در کشور نهادینه کنیم. رشد در این نوع خاص از اقتصاد، بر پایه مواد خام و فروش ذخایر و منابع طبیعی نیست، بلکه با تکیه بر تفکرات، ایده‌ها و دانش جدید بیرون آمده از دل دانشگاه‌، صنعت متحول می‌گردد. یعنی دانش منبع اصلی ایجاد ارزش افزوده محسوب خواهد شد. با توجه به این که یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ی ملی، اقتصاد دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با آن است، یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان است. یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای تحقق این استراتژی، سرمایه‌ی انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ی کشور، محسوب خواهد شد. بر اساس یک تعریف ساده شرکت‌هایی که با تکیه بر دانش فنی و تخصصی خود، ایده‌ها و نوآوری‌های جدید را به تکنولوژی تبدیل می‌کنند به نوعی شرکت‌های دانش‌بنیان نام می‌گیرند. در حقیقت این شرکت‌ها حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند که می‌توانند ایده‌ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت کنند و اگر در جامعه‌ای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از دانش اختصاصی برای ایجاد ارزش افزوده تلاش کنند، اقتصاد را به یک اقتصاد دانش‌بنیان تعبیر می‌کنند. در یک تعریف دقیق‌تر از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان بنا بر ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی می‌توان اینطور بیان کرد که شرکت دانش‌بنیان، شرکت یا موسسه‌ی خصوصی و یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

 

اهداف کلی شرکت‌های دانش‌بنیان:

جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار؛ هم‌افزایی علم و ثروت (تجاری‌سازی علم و دانش)؛ تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی؛ توانمندسازی دانش‌آموختگان به منظور ورود به فضای کسب‌وکار؛ حمایت، هدایت و سمت‌دهی در جهت نوآوری‌ها و تولید فناوری‌های برتر؛ ایجاد زمینه برای به‌کارگیری هرچه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در جامعه؛ ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی؛ تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های شکل یافته در مراکز پژوهشی؛ ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی.

زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای؛ ارایه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای (خدمات علمی،‌ تحقیقاتی و فنی)؛ تولید محصولات با فناوری نوین (توسعه فناوری)؛ انجام خدمات نظارتی بر پروژه‌های پژوهشی، ‌اجرایی و مشاوره‌ای؛ ارایه‌ی خدمات توسعه‌ی کارآفرینی؛ ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه‌ی کسب‌وکار؛ ارایه‌ی خدمات توسعه‌ی محصول جدید؛ ارایه‌ی خدمات ایجاد و توسعه‌ی خوشه‌های کسب‌وکار؛ تشخیص فرصت‌های کارآفرینی؛ انجام خدمات توسعه‌ی فناوری؛ انجام خدمات ورود کسب‌وکارها به بازار بین‌الملل و جهانی کردن آن‌ها؛ برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ی کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی.

انواع شرکت‌های دانش‌بنیان

به صورت کلی شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس سطح فناوری، تسلط بر دانش فنی و اینکه در مرحله تولید نمونه‌ی آزمایشگاهی قرار گرفته باشند یا خیر، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بر اساس ماده ۱ آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، کالا و خدماتی که شرایط ذیل را داشته باشند به عنوان کالا و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید کارگروه ارزیابی خواهند بود: از منظر کارگروه ارزیابی، سطح فناوری بالا به این معنی است که دانش فنی و طراحی ساخت نمونه آزمایشگاهی یا صنعتی، دارای پیچیدگی فنی بوده و به راحتی قابل کپی‌برداری نباشد و کسب آن سطح از فناوری نیازمند تحقیق و توسعه یک تیم خبره باشد و جزو اصلی‌ترین موانع ورود دیگر شرکت‌ها به بازار محسوب شود. ضمناً سطح فناوری می‌بایست منجر به ایجاد بخش عمده ارزش افزوده محصول، شده باشد. تسلط بر دانش فنی، بدین معنی است که دانش فنی طراحی کالا، خدمات و فرایندهای تولید از طریق موارد ذیل کسب شده باشد. به صورت داخلی در شرکت توسعه داده شده باشد و یا پس از کسب آن از شرکت‌های بیرونی در داخل شرکت تغییرات اساسی در آن ایجاد کرده باشد و یا به صورت کامل از طریق فرایند مهندسی معکوس به دست آمده باشد. در مرحله تولید بودن، به این معنی است که کالا‌ها بایستی حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی تولید شده باشند و از طرف دیگر اگر شرکتی هستید که خدمات دانش‌بنیان ارائه می‌کنید، می‌بایست اسناد فروش خود را جزو مستندات، در اختیار ارزیابان قرار دهید.


danesh-bonyan-slide.jpg

فرصت حضور در نمایشگاه اینوتکس برای شرکت های فناور

بازگشت

ششمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری INOTEX 2017 به همت پارک فناوری پردیس و با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از تاریخ 2 تا 5 خردادماه سال جاری (23 تا 26 ماه May سال 2017 میلادی) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

اینوتکس مجمعی از فناوران، صنعتگران، دانشمندان و همچنین بازرگانانی است که علاوه بر معرفی خود در این بستر می توانند اطلاعات لازم از آخرین پیشرفت‌هاى صنعتی، دستاوردهاى پژوهش علمى و ایده‌هاى اقتصادى – تکنولوژیکی در کشورهای پیشرو فناوری در جهان را به دست آورند.

این رویداد با هدف تعریف همکاری‌های بین‌المللی فناوری-‌ تجاری، صادرات فناوری و محصول، ارتقای توان فناورانه شرکت‌های ایرانی، افزایش توان رقابتی شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل و تسهیل فرآیند انتقال فناوری، بعنوان یک پروژه بین‌المللی در نظر دارد با برنامه‌ریزی‌ منسجم به بزرگترین رویداد تبادل فناوری منطقه تبدیل شود.

پارک فناوری پردیس در نظر دارد با زمینه‌سازی و حمایت از شرکت های فناور روابط بین‌المللی این شرکتها را توسعه دهد، از این رو از شرکت‌هایی که دارای آمادگی تبادل فناوری هستند دعوت به عمل می آید تا با اخذ غرفه و حضور در نمایشگاه اینوتکس، دستاوردهای خود را ارائه کرده و از خدمات تبادل فناوری مرکز فن بازار و نیز تسهیلات حمایتی برای انتقال فناوری در نمایشگاه بهره‌مند شوند.


inotex.jpg